Underhållskostnaderna ner, tågtillgängligheten upp

Klüber Lubrication presenterar nya specialsmörjmedel för järnvägsindustrin

På InnoTrans 2022, 20-23 september, kommer Klüber Lubrication presentera en rad nyutvecklade och uppgraderade produkter med syfte att reducera slitage, utöka underhållsintervall och förenkla applicering. Detta kan verkligen öka kostnadseffektiviteten för rälsfordon.

”Våra R&D-aktiviteter har alltid styrts av principen att nya produkter ska erbjuda en avsevärt bättre prestanda än tidigare lösningar”, förklarar Thomas Kamprath, Market Manager Rail Industry hos Klüber Lubrication.

”Vid utvecklingen av nya smörjmedel fokuserar vi på tillämpningar som utgör speciella utmaningar.”

Fett för tågdörrstätningar – snabb applicering, långvarig effekt

En av de specifika utmaningar som järnvägsindustrin ställs inför är dörrar som inte fungerar, en av de främsta anledningarna till störningar inom järnvägstrafiken. Nya BARRIERTA L 25 DL SPRAY utvecklades speciellt för smörjning av dörrtätningar och kännetecknas av optimala appliceringsegenskaper: ”Speciellt på tätningar på dörrar som passagerare kan komma i kontakt med, bör smörjfilmen vara så tunn som möjligt. Tätningarna ska endast täckas av ett spår av smörjmedel. Detta kan uppnås med BARRIERTA L 25 DL SPRAY och dessutom tar det mindre tid att applicera det här fettet till smörjpunkten”, förklarar Thomas Kamprath.

Nya generationen hjullagerfett – helsyntetisk, certifierad och tillgänglig över hela världen

Kraven som ställs på smörjmedel för hjullagerfett till godsvagnar är tuffa. Smörjning måste säkerställas över ett brett temperaturintervall samt vid varierande hastighet och vid vibrationer. Nya helsyntetiska hjullagerfettet Klübersynth BHE 46-403 uppvisar övertygande prestanda på hjullager tack vare sin innovativa kombination av olika basoljor och passande tillsatser. Klübersynth BHE 46-403 är certifierat enligt DIN EN 12081 och DIN EN 12082 och är tillgängligt över hela världen.

Hjullagerfettet uppnådde 800 000 km på testriggen enligt DIN EN 12082. Simuleringar visar en potential för smörjintervall på över 1,5 miljoner km eller 20 år. Detta sänker underhållskostnaderna och ökar fordonstillgängligheten.

Spårväxlar: lås till spårväxlar med rullstöd som kräver lite underhåll behöver också smörjas

Spårväxlar med rullstöd används allt oftare som alternativ till konventionella spårväxlar som kräver mer underhåll. Även om glidplattor i spårväxlar med rullstöd bara behöver smörjas sällan eller inte alls, ser det annorlunda ut när det gäller deras lås. ”Det är speciellt för den här tillämpningen som vi har utvecklat vår Klüberrail AL 32-2000 Spray. Det är den första sprayprodukten som har godkänts för järnvägsväxlar. Klüberrail AL 32-2000 Spray är extra enkel att transportera – varje servicelag kan bära med sig en spray för spårväxlar”, säger Thomas Kamprath för att beskriva fördelarna med produkten.

För konventionella spårväxlar är Klüberrail AL 32-2000 också det självklara smörjmedelsvalet. En av de största underhållsuppgifterna för operatörer av infrastruktur är trots allt att säkerställa att spårväxlarna fungerar problemfritt i alla väderförhållanden, som kraftigt regn, värme eller snö. Användningen av Klüberrail AL 32-2000 förbättrar spårväxlarnas tillförlitlighet, med positiva effekter på smidig tågdrift.

Dubbelt så långa intervall för oljebyte

Bland de innovativa lösningar som Klüber Lubrication har att erbjuda järnvägsindustrin finns flera högpresterande växeloljor som bidrar till avsevärt lägre underhållskostnader. Helsyntetiska Klübersynth GE 475 W 90, till exempel, skyddar effektivt rälsfordonsväxlar även vid hög belastning så att intervallen mellan tidskrävande oljebyten i de flesta fall kan bli dubbelt så långa. Ett smörjmedel som är speciellt utformat för låga temperaturer är Klübersynth LEG 475 W 90 – friktionskoefficienten är upp till 30 procent lägre än hos konventionella växellådsoljor.

Vid InnoTrans 2022 i hall 21a, monter 440, besvarar experterna från Klüber Lubrication alla besökarnas frågor om tribologi vid järnvägsdrift.

Om Klüber Lubrication

Klüber Lubrication är en av världens ledande tillverkare för specialsmörjmedel och erbjuder tribologiska förädlade lösningar för i stort sett alla industribranscher och marknader. Produkterna tas huvudsakligen fram enligt specifika kundönskemål. I 90 år har Klüber Lubrication varit en stark aktör i branschen, tack vare sina högkvalitativa specialsmörjmedel, nära kundsamarbete och omfattande serviceutbud. Företaget har alla gängse certifieringar och har testanläggningar som i stort sett är utan motsvarighet i smörjmedelsindustrin.

Klüber Lubrication grundades 1929 som detaljhandelsföretag för mineraloljeprodukter, men ingår idag i Freudenberg Chemical Specialities, som är en delkoncern i Freudenberg-gruppen, Weinheim. Klüber Lubrication har ca 2 400 anställda i över 30 länder.

Om Freudenberg Chemical Specialities

Freudenberg Chemical Specialities utvecklar, producerar och säljer kemiska specialprodukter. För att vara nära sina kunder är företaget representerat på världens alla marknader med sina fem märken Klüber Lubrication, Chem-Trend, OKS, SurTec och Capol. Freudenberg Chemical Specialities är en av världens ledande tillverkare av specialsmörjmedel, släppmedel, kemotekniska underhållsprodukter och lösningar för yt- och galvanoteknik, såväl som polermedel, glasyrer och släppmedel för livsmedelsindustrin. Företaget har sitt huvudkontor i München, Tyskland, men finns representerat i ca 40 länder i form av egna bolag. Freudenberg Chemical Specialties har cirka 3 800 anställda och en omsättning på cirka 1,1 miljarder euro.

Klüber Lubrication München SE & Co. KG
Andreas Hasslinger, Marketing Communications
Geisenhausenerstr. 7
81379 München
Phone: +49 (0) 89 / 78 76-467
E-Mail:E-mail: andreas.hasslinger@klueber.com

mediaconnect
Michael Jurischka
Gotzkowskystr. 11
10555 Berlin
Phone: +49 (0) 30 / 28 44 95 95
E-Mail:E-mail: m.jurischka@mediaconnect-berlin.de

Kontakta oss

Du kan nå oss via kontaktformuläret, ringa oss (+46 8 590 986 00) eller skicka ett mejl direkt till vår kundtjänst (klueber.se@klueber.com). Vi ser fram emot ditt meddelande!

För mer information om behandlingen av dina uppgifter via kontaktformuläret, se vår dataskyddsdeklaration.