Rengöring möjlig även under drift

Nytt rengöringsfett för vindkraftverk eliminerar tillförlitligt avlagringar i valslager

Hårda rester i valslager är en vanlig orsak till ökad temperatur i lager och därmed stigande underhållskostnader. Speciellt för generatorlager och huvudlager i vindkraftverk har Klüber Lubrication med Klübersynth BZ 68-400 utvecklat en skräddarsydd lösning för denna tillämpning. Det nya rengöringsfettet används för att riktat eliminera dessa avlagringar och optimera bytet av lagerfett.

”Hittills måste nedsmutsade valslager befrias från rester manuellt, vilket innebar höga kostnader”, förklarar Thomas Wunder, Sales Development Manager GBT-Wind Energy hos Klüber Lubrication. ”Med Klübersynth BZ 68-400 har vi kunnat ta fram den första produkten som möjliggör rengöring under drift. Det understryker ytterligare en gång Klüber Lubrications engagemang vid utvecklingen av lösningar för mycket konkreta utmaningar.”

Vid utvecklingen av Klübersynth BZ 68-400 var det extra viktigt att produkten skulle kunna blandas med olika grundoljor, för att möjliggöra en mångsidig användbarhet. Vid sidan av sin goda rengöringseffekt erbjuder Klübersynth BZ 68-400 också skydd mot slitage och korrosion. På så sätt skyddas valslagren även under rengöringen. Därmed bidrar Klübersynth BZ 68-400 till att förlänga livslängden för valslager och att avsevärt reducera underhålls- och stilleståndstider.

Klübersynth BZ 68-400, som är primärt utvecklad för användning i vindkraftverk, kan användas för rengöring av valslager inom många olika industrisegment.

Om Klüber Lubrication

Klüber Lubrication är en av världens ledande tillverkare för specialsmörjmedel och erbjuder tribologiska förädlade lösningar för i stort sett alla industribranscher och marknader. Produkterna tas huvudsakligen fram enligt specifika kundönskemål. I 90 år har Klüber Lubrication varit en stark aktör i branschen, tack vare sina högkvalitativa specialsmörjmedel, nära kundsamarbete och omfattande serviceutbud. Företaget har alla gängse certifieringar och har testanläggningar som i stort sett är utan motsvarighet i smörjmedelsindustrin.

Klüber Lubrication grundades 1929 som detaljhandelsföretag för mineraloljeprodukter, men ingår idag i Freudenberg Chemical Specialities SE & Co. KG, som är en delkoncern i Freudenberg-gruppen, Weinheim. Klüber Lubrication har ca 2 000 anställda i över 30 länder.

Om Freudenberg Chemical Specialities

Freudenberg Chemical Specialities utvecklar, producerar och säljer kemiska specialprodukter. För att vara nära sina kunder är företaget representerat på världens alla marknader med sina fem märken Klüber Lubrication, Chem-Trend, OKS, SurTec och Capol. Freudenberg Chemical Specialities är en av världens ledande tillverkare av specialsmörjmedel, släppmedel, kemotekniska underhållsprodukter och lösningar för yt- och galvanoteknik. Företaget har sitt huvudkontor i München, Tyskland, men finns representerat i ca 40 länder i form av egna bolag. År 2015 hade bolagsgruppen runt 3 300 anställda och en omsättning på ca 960 miljoner euro.

Mer information på https://www.fcs-muenchen.com/

Kontakta oss

Du kan nå oss via kontaktformuläret, ringa oss (+46 8 590 986 00) eller skicka ett mejl direkt till vår kundtjänst (klueber.se@klueber.com). Vi ser fram emot ditt meddelande!

För mer information om behandlingen av dina uppgifter via kontaktformuläret, se vår dataskyddsdeklaration.