Nå nya höjder

Analys och förebyggande underhåll som nyckelfaktorer för mer effektivitet hos vindkraftverk

Driftstopp på grund av oplanerat underhåll eller defekta generatorer, växellådor och lager utgör en stor del av drift- och underhållskostnaderna för vindkraftverk. Målet måste därför vara att förebygga fel och undvika skador på komponenter eller att upptäcka dem i ett tidigt skede. Skräddarsydda specialsmörjmedel spelar en lika viktig roll som löpande underhåll av komponenterna. På WindEnergy 2022, 27-30 september, i hall B6, monter 531, kommer Klüber Lubrication visa upp sitt omfattande serviceutbud för förebyggande underhåll som hjälper operatörer att öka systemtillgängligheten och sänka driftkostnaderna.

”Tack vare vår princip med förebyggande underhåll kan driftstopp reduceras vilket ger en ökad produktion”, förklarar Thomas Wunder, Sales Development Manager hos Klüber Lubrication. ”Vi arbetar ständigt för att förbättra hur komponenter alltid kan hållas så rena som möjligt och för att säkerställa att smörjmedlen på ett optimalt sätt kan fylla sin funktion.”

Det är inte bara i system som drivs utöver sin ursprungliga avsedda livslängd som generatorlager ofta körs vid mycket höga temperaturer. Detta stödjer uppkomsten av härdade fettrester vilket i sin tur kan leda till vibrationer, skador på lager och till och med till att systemet stängs av på grund av överhettning. Det nyutvecklade rengöringsfettet Klübersynth BZ 68-400 avlägsnar dessa rester och reducerar avsevärt antalet temperaturrelaterade nedstängningar.

Lika viktigt är det att känna till vilket skick oljor och fetter är i och att dra rätt slutsatser av detta – eftersom det kan vara lika skadligt att byta ett smörjmedel för tidigt som att byta det för sent. Analys är därför en väsentlig del av förebyggande underhåll för Klüber Lubrication. Med årtionden av erfarenhet och i samarbete med ledande lagertillverkare och operatörer av vindkraftparker har tribologiexperten utvecklat ett utbud av smörjmedel och tjänster som säkerställer att livslängden för fetter och drifttimmarna för lager optimeras.

Under mottot ”Wherever the wind takes you, we´ll be there” kommer Klüber Lubrication visa upp sitt utbud av nedbrytbara specialsmörjmedel och tjänster för vindkraftsindustrin i hall B6, monter 531.

Om Klüber Lubrication

Klüber Lubrication är en av världens ledande tillverkare för specialsmörjmedel och erbjuder tribologiska förädlade lösningar för i stort sett alla industribranscher och marknader. Produkterna tas huvudsakligen fram enligt specifika kundönskemål. I 90 år har Klüber Lubrication varit en stark aktör i branschen, tack vare sina högkvalitativa specialsmörjmedel, nära kundsamarbete och omfattande serviceutbud. Företaget har alla gängse certifieringar och har testanläggningar som i stort sett är utan motsvarighet i smörjmedelsindustrin.

Klüber Lubrication grundades 1929 som detaljhandelsföretag för mineraloljeprodukter, men ingår idag i Freudenberg Chemical Specialities, som är en delkoncern i Freudenberg-gruppen, Weinheim. Klüber Lubrication har ca 2 400 anställda i över 30 länder.

Om Freudenberg Chemical Specialities

Freudenberg Chemical Specialities utvecklar, producerar och säljer kemiska specialprodukter. För att vara nära sina kunder är företaget representerat på världens alla marknader med sina fem märken Klüber Lubrication, Chem-Trend, OKS, SurTec och Capol. Freudenberg Chemical Specialities är en av världens ledande tillverkare av specialsmörjmedel, släppmedel, kemotekniska underhållsprodukter och lösningar för yt- och galvanoteknik, såväl som polermedel, glasyrer och släppmedel för livsmedelsindustrin. Företaget har sitt huvudkontor i München, Tyskland, men finns representerat i ca 40 länder i form av egna bolag. Freudenberg Chemical Specialties har cirka 3 800 anställda och en omsättning på cirka 1,1 miljarder euro.

Klüber Lubrication München SE & Co. KG
Andreas Hasslinger, Marketing Communications
Geisenhausenerstr. 7
81379 München
Phone: +49 (0) 89 / 78 76-467
E-mail: andreas.hasslinger@klueber.com

mediaconnect
Michael Jurischka
Stülerstr. 11
10787 Berlin
Phone: +49 (0) 30 / 28 44 95 95
E-mail: m.jurischka@mediaconnect-berlin.de

Kontakta oss

Du kan nå oss via kontaktformuläret, ringa oss (+46 8 590 986 00) eller skicka ett mejl direkt till vår kundtjänst (klueber.se@klueber.com). Vi ser fram emot ditt meddelande!

För mer information om behandlingen av dina uppgifter via kontaktformuläret, se vår dataskyddsdeklaration.